Przejdź do głównej zawartości

10 wskazówek - jak być SKUTECZNYM nauczycielem języka angielskiego?

Jak być SKUTECZNYM nauczycielem języka angielskiego?

Poniższy tekst dotyczy głównie nauczycieli dzieci, ale znajdą w nim przydatne informacje również nauczyciele starszych uczniów.



Jeżeli chcesz być skutecznym nauczycielem, zadaj sobie trzy podstawowe pytania:



Zobacz, że powyższy schemat zwraca uwagę na bardzo istotne rzeczy:

1. W nauce języka obcego NIE chodzi głównie o naukę słownictwa i struktur gramatycznych.
2. Nauka języka obcego powinna się koncentrować na ROZWIJANIU SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH
3. Nauczyciel powinien również dużą wagę przykładać do rozwijania UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH.

Czemu? Język obcy służy nam głównie do nawiązywania i podtrzymywania relacji społecznych lub jest przez nas wykorzystywany jako narzędzie np. do zdobywania informacji. 

Jeżeli popatrzymy na rolę języka obcego w taki sposób od razu inaczej będziemy dobierać metody pracy z uczniami i materiały.

Aby być skutecznym nauczycielem dzieci pamiętaj o następujących zasadach:

1) Przede wszystkim zbuduj relację ze swoimi uczniami



2) Planując lekcję pamiętaj o możliwościach i umiejętnościach swoich uczniów

Weź pod uwagę ich wiek, czas koncentracji, potrzeby, plan lekcji, ale nie zapomnij o czynnikach zewnętrznych - pogoda jest też niezmiernie ważna.


3) Pamiętaj, że dzieci bardzo często nie są świadome swoich emocji.

To co widzimy, czyli ich zachowanie, to często wierzchołek góry lodowej. Staraj się zrozumieć swoich uczniów, nie oceniaj pochopnie, nie szufladkuj.

4) Ustal cel swojego kursu i trzymaj się go. 

Pamiętaj, że celem nie powinno być zrobienie wszystkich ćwiczeń z książki, nauczenie słów wyrwanych z kontekstu, rozwijanie umiejętności tłumaczenia z języka angielskiego na polski i odwrotnie, uczenie reguł gramatycznych.

Zastanów się co dziecko powinno umieć po zakończeniu kursu/roku szkolnego. Co mu się przyda w kolejnych latach? Do czego ten język może mu służyć? Zapoznaj się z podstawą programową - umiejętności w niej opisane są bardzo sensowne :)

5) Ustal swój podstawowy syllabus i nie przesadzaj z jego zawartością.

Nie ilość, ale jakość! Nie ucz o cyklu rozwojowym ćmy, jeżeli dziecko nie wie co to owad. Najpierw podstawa, potem bardziej skomplikowane rzeczy. I wracaj do tej podstawy często, dzieci bardzo szybko zapominają!

Czy nie lepiej, żeby dziecko umiało się posługiwać podstawowym słownictwem - rozumiało je w tekście pisanym i mówionym, umiało samo stworzyć wypowiedź ustną i pisemną?

Nie ucz słów wyrwanych z kontekstu, zasady gramatyczne też trzeba w nim "zanurzyć" - gramatyka dla dzieci to czysta abstrakcja!

6) Ucz przez działanie i w praktyce

Dzieci (i nie tylko) o wiele szybciej nauczą się nazw kierunków, gdy będą musiały pracować z mapą. Rozpracują zasadę stopniowania przymiotników, gdy będą musiały same ją znaleźć.
Łącz angielski z innymi przedmiotami, to daje o wiele lepsze rezultaty.
Pamiętaj o wszystkich zmysłach, staraj się włączyć je w naukę.
Korzystaj jak najczęściej z materiałów autentycznych.



7) Nie przeszkadzaj w nauce

Daj dzieciom czas na naukę, na rozwiązanie zadania, daj im możliwość popełnienia błędów i uczenia się z nich. Bądź przy nich, ale nie rób zamiast nich:)

8) Pamiętaj, że nauka musi mieć dla ucznia sens

Uczeń musi widzieć w uczeniu się korzyść dla siebie. Jeżeli jej nie zobaczy jest ono dla niego bezcelowe. Chcesz zrobić kartkówkę ze słówek? Po co? Po co uczyć się tabelki z 30 słówkami? A może sprawdź znajomość słówek prosząc dzieci by narysowały to, co im opowiesz?

Po co dzieciom nauka 20 nazw krajów świata, jeżeli nie będą w stanie nawet ich odnaleźć na mapie?

9) Pokaż dzieciom jak się uczyć i gdzie szukać informacji

Pokaż dzieciom, że warto uczyć się nie tylko indywidualnie, ale też w parach i grupach. Twórz różne grupy, dawaj im okazje do przybierania różnych ról.

Wykorzystuj różne materiały, dzięki którym poznają swoje preferencje i style uczenia się.

Pokaż im skąd mogą czerpać wiedzę. Do czego służy słownik, wyszukiwarka, gdzie mogą sprawdzić wymowę, gdzie mają szukać konkretnych informacji. Naucz ich samodzielności.

10) Bądź elastyczny

W przypadku dzieci zawsze potrzebny jest plan B;) Musisz mieć pomysł na rozwiązanie różnych sytuacji, często niezwiązanych z lekcją!

Pamiętaj o tym, że warto też dać dzieciom trochę wolności. Nie narzucaj im zbyt wielu rozwiązań. Gdy mają do wykonania jakieś ćwiczenie na lekcji lub projekt daj im zadecydować jaką formę wybiorą. Zadaj im pytanie "Co sprawi, że zapamiętasz informacje z lekcji?"

Gotowi do boju????? ;)
__________________________________________________
Znajdziesz mnie również na FB: Manufaktura Pomysłów

Zajrzyj też do innych wpisów dotyczących metodyki nauczania:
Nauczyciel kształtuje człowieka
Części mowy - angielski w duchu Montessori. Wstęp.
Części mowy - angielski w duchu Montessori. Rzeczownik.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Niezwykłe książki - Pop-up Books!

Jeżeli zastanawiacie się nad nietuzinkowym prezentem dla dziecka (i, bądźmy szczerzy też dla siebie;p) mam coś, obok czego nie można przejść obojętnie. Moje dzieciaki zachwycone, a żebyście widzieli jak mi się oczy świecą!!!:) Znacie pop-upy? Książki, w których coś można przesunąć, są otwierane okienka, coś wyskakuje po otwarciu? Ten wpis jest właśnie o nich, a konkretnie o jednej serii. My oszaleliśmy głównie na punkcie dinozaurów i rekinów. Dla mnie to plus (zboczenie anglisty;), ale książki są obecnie dostępne jedyne w anglojęzycznej wersji, na polskojęzyczną przyjdzie nam chyba sporo poczekać. Ceny książek to ok. 100 zł. Poniżej znajdziecie zdjęcia i filmiki, a ja mam dla Was niespodziankę (z chęci dbania o Wasze portfele) Księgarnia Trzy Jeże  przygotowała dla Was rabaty na pop upowe książeczki. Na hasło MANUFAKTURA POMYSŁÓW otrzymacie 12% rabatu na zakupy w sklepie stacjonarnym (Warszawa) i internetowym. Haslo podajcie w komentarzu do zamowienia:) A dla tych, kt...

Części mowy - angielski w duchu Montessori. Rzeczownik.

Poniżej znajdziecie opis lekcji o rzeczowniku wraz z materiałami do pobrania. Zajrzyjcie koniecznie do poprzedniego wpisu, który jest wstępem  do gramatyki z elementami pedagogiki Montessori i wprowadzi Was w temat:) Na samym początku warto przygotować sobie model 3d ostrosłupa z podstawą czworokąta i wyciąć go z czarnego papieru kolorowego. To będzie nasz "namacalny" rzeczownik. Tutaj znajdziesz PRZYKŁADOWY MODEL. Sklejony model pokazujemy dzieciom, obok pokazujemy również kartę obrazkową z czarnym trójkątem. Przygotujcie karty obrazkowe oraz podpisy. Jeżeli dzieci dobrze radzą sobie z czytaniem, niech przyporządkują nazwy do obrazków same - rozdajcie podpisy dzieciakom. Jeżeli radzą sobie gorzej, połóżcie podpisy obok obrazków w przypadkowej kolejności i pokazując na wyraz przeczytajcie go. Następnie poproście o dopasowanie do obrazka konkretne dziecko. Gdy dzieci przyporządkują już podpisy pokażcie im planszę wyjaśniającą kategorie rzeczowników - Person, Thi...

Matematyka przez zabawę. Liczę z dwulatkiem.

Dzisiejszy wpis dedykowany jest maluchom i ich pierwszym próbom liczenia. Kazik najpierw zaczął się fascynować literkami, obecnie przechodzi fazę liczenia do trzech. Stąd pomysł na wykorzystanie jego zainteresowań i przygotowanie pomocy, z których mógłby korzystać. 1. WIZUALIZACJA CYFRY. Jak już pisałam niejednokrotnie dla dziecka ważny jest konkret. Cyfra, liczenie to pojęcia abstrakcyjne, które same w sobie nie mają dla dzieci znaczenia. Dlatego na początku pokazujemy dzieciom co to nasze "jeden" oznacza, np. pokazując jeden palec, a potem bawimy się w pokazywanie znaku jedynki:) Gdy już dziecko mniej więcej wie o co nam z tym całym jeden, dwa, trzy chodzi, możemy zaproponować mu proste ćwiczenie: Na karcie w wyznaczonych miejscach dziecko musi ułożyć określoną ilość przedmiotów (u nas akurat plastykowe śrubki). KARTA DO POBRANIA. W następnym ćwiczeniu uruchamiamy małe paluszki i bawimy się spinaczami:) Każde kółko powinno zostać "obczepione" od...