Przejdź do głównej zawartości

Części mowy - angielski w duchu Montessori. Wstęp.

W pedagogice Montessori części mowy mają swój osobliwy kolor, kształt a nawet bryłę, dzięki czemu dzieciom łatwiej przełożyć ich abstrakcyjność na 'realność'. Bo czy nie ciekawiej jest odwołać się do konkretu i na tym konkrecie wytłumaczyć dziecku co to rodzajnik, przymiotnik czy rzeczownik? Czy nie ciekawiej jak rodzajnik jest jasnoniebieskim ostrosłupem, który można zobaczyć i dotknąć?

Uczę angielskiego już prawie piętnaście lat i ciągle szukam nowych możliwości uczenia. Nie lubię stać w miejscu, nie lubię utartych ścieżek, chcę, żeby nauka sprawiała moim uczniom frajdę. Dlatego zwróciłam uwagę na materiały Montessori, które uczą w odmienny sposób.


Będąc nauczycielem języka angielskiego jako obcego nie mogę wyłącznie opierać się na założeniach Montessori. Wszak język angielski na moich lekcjach to właśnie język obcy, a nauczanie w duchu Montessori to nauczanie w języku ojczystym. Niemniej jednak są elementy, które bardzo często wykorzystuję, które nie tylko ułatwiają dzieciom zapamiętywanie nazw i funkcji części mowy, ale także ukazują język w zupełnie inny sposób - jako spójną całość.

Gramatyka to pewien system. System abstrakcyjny, trudny do pojęcia dla dzieci, szczególnie w wieku wczesnoszkolnym. Z tego też powodu system niezmiernie znienawidzony, kojarzony ze żmudnymi i nudnymi ćwiczeniami, testami, poprawami, powtórzeniami... . Czy nie macie wrażenia, że wspomnienia z ławki szkolnej to głównie wspomnienia traumy gramatycznej? Tłukliśmy tę gramatykę i te zasady w kółko i...? Pamiętacie coś? 


Gramatyka to pewien system. Powtarzam to, bo dopiero w pracy w szkole Montessori to dostrzegłam w pełnej okazałości. System, który można w spójny, uporządkowany sposób przedstawić używając zrozumiałych i namacalnych dla dzieci wizualizacji, które jak klocki dają się układać w całość. 

Zdj. alisonsmontessori.com
Ciekawe, nie? Taka oto podkładka, na której części mowy jak się patrzy;) Słowem wyjaśnienia:


Zaczynając np. naukę o rzeczowniku bierzemy sobie czarny ostrosłup, przygotowujemy wyrazy w kolorze czarnym i posługujemy się symbolem i kolorem. Przy rzeczowniku stoi sobie mniejszy ostrosłup, a właściwie dwa - jasny niebieski (rodzajnik) i ciemny niebieski (przymiotnik). Tworzą rodzinę, nieprawdaż? A czasownik - czerwona kula - koleguje się z przysłówkiem - pomarańczową mniejszą kulką. Logiczne? Dla mniej o wiele bardziej i jakoś tak szybko zapada w pamięć... . 

Jeżeli zainteresowała Was możliwość wprowadzenia elementów pedagogiki Montessori na lekcji lub w edukacji domowej zapraszam na kolejne wpisy. Przygotuję materiały i krótkie opisy lekcji z poszczególnymi częściami mowy:) Do miłego!

_________________________________________________
Znajdziesz mnie również na FB: Manufaktura Pomysłów

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Niezwykłe książki - Pop-up Books!

Jeżeli zastanawiacie się nad nietuzinkowym prezentem dla dziecka (i, bądźmy szczerzy też dla siebie;p) mam coś, obok czego nie można przejść obojętnie. Moje dzieciaki zachwycone, a żebyście widzieli jak mi się oczy świecą!!!:) Znacie pop-upy? Książki, w których coś można przesunąć, są otwierane okienka, coś wyskakuje po otwarciu? Ten wpis jest właśnie o nich, a konkretnie o jednej serii. My oszaleliśmy głównie na punkcie dinozaurów i rekinów. Dla mnie to plus (zboczenie anglisty;), ale książki są obecnie dostępne jedyne w anglojęzycznej wersji, na polskojęzyczną przyjdzie nam chyba sporo poczekać. Ceny książek to ok. 100 zł. Poniżej znajdziecie zdjęcia i filmiki, a ja mam dla Was niespodziankę (z chęci dbania o Wasze portfele) Księgarnia Trzy Jeże  przygotowała dla Was rabaty na pop upowe książeczki. Na hasło MANUFAKTURA POMYSŁÓW otrzymacie 12% rabatu na zakupy w sklepie stacjonarnym (Warszawa) i internetowym. Haslo podajcie w komentarzu do zamowienia:) A dla tych, kt...

Części mowy - angielski w duchu Montessori. Rzeczownik.

Poniżej znajdziecie opis lekcji o rzeczowniku wraz z materiałami do pobrania. Zajrzyjcie koniecznie do poprzedniego wpisu, który jest wstępem  do gramatyki z elementami pedagogiki Montessori i wprowadzi Was w temat:) Na samym początku warto przygotować sobie model 3d ostrosłupa z podstawą czworokąta i wyciąć go z czarnego papieru kolorowego. To będzie nasz "namacalny" rzeczownik. Tutaj znajdziesz PRZYKŁADOWY MODEL. Sklejony model pokazujemy dzieciom, obok pokazujemy również kartę obrazkową z czarnym trójkątem. Przygotujcie karty obrazkowe oraz podpisy. Jeżeli dzieci dobrze radzą sobie z czytaniem, niech przyporządkują nazwy do obrazków same - rozdajcie podpisy dzieciakom. Jeżeli radzą sobie gorzej, połóżcie podpisy obok obrazków w przypadkowej kolejności i pokazując na wyraz przeczytajcie go. Następnie poproście o dopasowanie do obrazka konkretne dziecko. Gdy dzieci przyporządkują już podpisy pokażcie im planszę wyjaśniającą kategorie rzeczowników - Person, Thi...

Matematyka przez zabawę. Liczę z dwulatkiem.

Dzisiejszy wpis dedykowany jest maluchom i ich pierwszym próbom liczenia. Kazik najpierw zaczął się fascynować literkami, obecnie przechodzi fazę liczenia do trzech. Stąd pomysł na wykorzystanie jego zainteresowań i przygotowanie pomocy, z których mógłby korzystać. 1. WIZUALIZACJA CYFRY. Jak już pisałam niejednokrotnie dla dziecka ważny jest konkret. Cyfra, liczenie to pojęcia abstrakcyjne, które same w sobie nie mają dla dzieci znaczenia. Dlatego na początku pokazujemy dzieciom co to nasze "jeden" oznacza, np. pokazując jeden palec, a potem bawimy się w pokazywanie znaku jedynki:) Gdy już dziecko mniej więcej wie o co nam z tym całym jeden, dwa, trzy chodzi, możemy zaproponować mu proste ćwiczenie: Na karcie w wyznaczonych miejscach dziecko musi ułożyć określoną ilość przedmiotów (u nas akurat plastykowe śrubki). KARTA DO POBRANIA. W następnym ćwiczeniu uruchamiamy małe paluszki i bawimy się spinaczami:) Każde kółko powinno zostać "obczepione" od...